Wat is het wetsvoorstel ‘breed offensief’?

Rogier Wennink
Rogier Wennink Platform ACCT • 12 Jan 2021

Het breed offensief is een brede agenda om de arbeidsmarktkansen voor mensen met een arbeidsbeperking te vergroten. Dat wil de regering doen door middel van het proces van werk vinden en behouden eenvoudiger te maken voor werkgevers en werkzoekenden. Tegelijkertijd zouden mensen met een arbeidsbeperking voor langere tijd aantrekkelijk werk moeten kunnen krijgen.

Om bovenstaande doelen te bereiken is er door de regering een wetsvoorstel ingediend waarin onder andere de hieronder genoemde maatregelen worden genomen. Deze heeft staatssecretaris Van Ark ook toegelicht in haar kamerbrief van 13 februari 2020.

Loonkostensubsidie wordt voor werkgevers makkelijker te verkrijgen

Met name grote werkgevers ervaren moeilijkheden bij het verkrijgen van loonkostensubsidie. Zo kan het vaststellen van de loonwaarde lastig zijn wanneer een werkgever te maken heeft met verschillende gemeenten. Ook een hoge administratieve lasten behoren tot een van de knelpunten bij het verkrijgen van loonkostensubsidie. Het Breed Offensief heeft als doel het gelijktrekken van de loonwaardebepaling en de stroomlijning van de administratieve processen. Het Arbeidsdeskundig Kenniscentrum (AKC) en Blik op Werk (BOW) hebben inmiddels een landelijk uniforme loonwaardemethodiek uitgewerkt. Aan de hand van een cursusgids moeten werkgevers per 1 juli 2021 de loonwaarde bepalen. In het wetsvoorstel Breed Offensief is de mogelijkheid gecreëerd om in lagere regelgeving voorwaarden op te nemen waaraan de loonwaardebepaling moet voldoen, zodat een uniforme loonwaardebepaling wordt geborgd.

Naast bovenstaand initiatief is door De Normaalste Zaak in samenwerking met VNG en Divosa een ‘preferent werkproces voor loonkostensubsidies‘ ontwikkeld. Dit werkproces biedt een uniforme brievenset voor de werkgevers voor de aanvraag, behandeling, betaling en afrekening van de loonkostensubsidie.

Werknemer moet hulp op maat aan kunnen vragen

Bij een aanvraag voor ondersteuning op maat onderzoekt de gemeente de ondersteuningsbehoefte en kent in het individuele geval waar nodig voorzieningen toe. Aangezien de mate van terughoudendheid om instrumenten in te zetten per gemeente kan verschillen moet deze maatregel een evenwicht brengen tussen de beleidsvrijheid van de gemeenten en de waarborgen die werkgevers en werknemers nodig hebben. Met als gevolg een versterking van de positie voor de werknemer.

Meer duidelijkheid over re-integratiemiddelen van/voor werkgever

Het wetsvoorstel regelt dat de verordeningsplicht voor gemeenten wordt uitgebreid. Op een aantal punten wordt een delegatiemogelijkheid opgenomen. VNG en Divosa werken aan een modelverklaring voor verdere harmonisering van instrumenten aangezien gebleken is dat gemeenten veelvuldig gebruik maken van een dergelijke modelverklaring. Dit moet werkgevers en werkzoekenden meer zicht geven op beschikbare re-integratie-instrumenten. Ook wordt harmonisatie van regelingen vergemakkelijkt zodat werkgevers die met verschillende gemeenten hebben te maken zicht hebben op een eenduidig pakket.

Vrijlating arbeidsinkomsten bij werken met loonkostensubsidie

Mensen die geen medische urenbeperking hebben en aangewezen zijn op loonkostensubsidie maar nog onvoldoende uren werken om uit de bijstand te komen, kunnen, in tegenstelling tot mensen die dat wel hebben, geen specifieke vrijlating vragen van arbeidsinkomsten. Het wetsvoorstel wil dit aanpassen en regelt een tijdelijke vrijlating van 15% van de arbeidsinkomsten voor de duur van 12 maanden (met een maximum van €136,26 per maand). Zolang de belanghebbende niet meer uren kan werken en een uitbreiding van de deeltijduren niet mogelijk wordt geacht, wordt de vrijlating door de gemeente voortgezet.

Administratie ziekmeldingen voor werkgevers wordt eenvoudiger

Het wetsvoorstel regelt dat gemeenten in het geval van ziekte de loonkostensubsidie doorbetalen terwijl het UWV in aanvulling hierop de uitkering no-riskpolis baseert op de loonwaarde van betrokkene. Zodoende hoeven gemeenten niet langer loonkostensubsidie te stoppen en te starten. De werkgever hoeft zijn werknemer alleen bij het UWV ziek te melden. Bij betermelding stopt het UWV vervolgens de aanvulling. Dat is voor zowel de werkgever als voor gemeenten een aanzienlijke lastenverlichting. Aangezien er voor de systeemwijzigingen enige tijd nodig is zal deze maatregel waarschijnlijk pas per 2022 ingaan.

Uitzondering op de sollicitatieplicht voor jongeren met een arbeidsbeperking

Het wetsvoorstel wil een uitzondering mogelijk maken op de vierwekenzoektermijn voor jongeren met een medische urenbeperking en jongeren die behoren tot de doelgroep loonkostensubsidie. Aangezien bij een eerste melding doorgaans niet bekend is of een jongere onder de doelgroep valt, wordt in aanvulling hierop voorgesteld om ook jongeren uit te zonderen die in het jaar voorafgaand aan eerste melding en aanvraag bijstand het praktijkonderwijs (Pro) of het voortgezet speciaal onderwijs (Vso) hebben verlaten. De uitzondering voor deze jongeren geldt gedurende het eerste jaar na de eerste melding en aanvraag van bijstand.

Vragen over het aannemen van een werknemer met een arbeidsbeperking? Neem contact op met het regionale of landelijke werkggeversservicepunt.

Een breed offensief | Rijksoverheid.nl

Wet SUWI | Programmaraad Regionale Arbeidsmarkt

Zoek werkgeversservicepunten | Werk.nl

Eenvoudiger aan het werk met een arbeidsbeperking | Rijksoverheid.nl

Kamerbrief uitwerking breed offensief | Rijksoverheid.nl